Republic: The Revolution

Nieuwe softwarehuizen schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond. Velen die eerst voor de grote namen werkten, beginnen nu hun eigen bedrijf. Zo ook Demis Hassabis, die eerst voor Bullfrog werkte en daarna naar Lionhead Studios vertrok. Hier heeft hij ongeveer een jaar aan Black & White gewerkt tot hij het idee kreeg zelf een softwarehuis te beginnen. Het idee werd al snel uitgevoerd en Elixer Studios was geboren. Demis Hassabis is niet zomaar de eerste de beste, want hij programmeerde al op zijn 16e aan Theme Park samen met Peter Molyneux. De reden dat hij vertrok bij Lionhead Studios is een beetje vreemd. Hij wil een beter spel maken dan Black & White. Je leest het goed: Een beter spel dan Black & White, dat door de halve wereld gezien wordt als hét spel van de toekomst. Republic – The Revolution is de naam van het spel dat Black & White moet doen verbleken.

De tijd van spreken is 1990 en de Sovjet Unie is zojuist opgesplitst in allerlei kleine deelstaatjes. In het deelstaatje Novistrana is de speler een persoon met een aantal aanhangers. Het uiteindelijk doel is zo machtig worden dat je president wordt en ook blijft. Dit bereik je natuurlijk niet zomaar, want er kunnen tot 16 andere groeperingen zijn met dezelfde doelstelling. Er zijn dan ook vele manieren om het tot president te schoppen, maar nog veel meer manieren om het de concurrentie eens flink lastig te maken. Er zijn grofweg vijf manieren om het spel te spellen, namelijk als politicus, zakenman, crimineel, religieus leider of generaal. Bijna alles wat deze mensen in het dagelijkse leven doen om meer macht te krijgen, is ook mogelijk in het spel. Het is bijvoorbeeld mogelijk om mensen in te huren, te chanteren, af te persen, omkopen en ga zo door. Natuurlijk zijn er ook nog manieren die een tikkeltje minder ethisch zijn zoals het hersenspoelen en elimineren van invloedrijke personen. Wat verder nog heel belangrijk is, is het beïnvloeden van grote groepen mensen. Deze zijn handig voor rellen, stakingen en demonstraties.

Het meest indrukwekkende aan Republic is misschien wel de grafische engine. Het is natuurlijk een 3D engine, maar deze is theoretisch in staat om een oneindig complex plaatje real-time te bereken. De objecten in het spel kunnen dus uit een oneindig aantal polygonen worden opgebouwd. Dit is wat de mensen bij Elixer Studios beweren, maar een oneindig aantal polygonen kan natuurlijk niet, want dan is het plaatje nooit af. We kunnen ook miljoenen voor oneindig lezen, zelfs dan is het nog erg indrukwekkend. Doordat er zoveel polygonen gebruikt kunnen worden is elk voorwerp, maar dan ook élk voorwerp, in het spel een drie dimensionaal object. Zelfs de bladeren en bloemen van een plant zijn opgebouwd uit polygonen. Er zijn ook complete steden gebouwd waarin het spel zich zal afspelen. Al het voorgaande is nog niet alles, want de engine kan ook heel goed over weg met in- en uitzomen. Het is namelijk mogelijk om in één vloeiende overgang van een satellietfoto in te zoomen naar het oortje van een koffiekopje. Verder ondersteunt het spel alle trucjes die de huidige generatie 3D-kaarten in zich hebben.

Een ander aspect dat ook revolutionair moet zijn aan dit spel is de artificiële intelligentie. Dit bepaald hoe de mensen in de steden van Novistrana zich gedragen. Het is de bedoeling dat elk persoon in de deelstaat zijn eigen gedrag en opvattingen heeft. Dit is zeker geen makkelijk klus als je weet dat er meer dan een miljoen mensen in Novistrana leven. De mensen zullen allemaal een dagelijkse routine hebben, waarin ze bijvoorbeeld gaan werken, boodschappen halen en de kinderen naar school brengen. Hiervoor moet ze allemaal naar een bepaalde locatie reizen, wat ook allemaal zichtbaar is in het spel. Er is een compleet verkeersysteem in elke stad, waar mensen gewoon met een eigen auto rijden, maar ook mensen het openbaar vervoer nemen. Er is ook veel tijd gestoken in het gedrag van de mensen ten opzichte van elkaar. De mensen kunnen zich bijvoorbeeld groeperen tot een grote menigte om te demonstreren. Het is ook mogelijk dat ze allemaal in groepjes bij elkaar gaan zitten in een park. Hieruit blijkt wel dat er ontzettend veel tijd is gestoken in het realistisch maken van de speelwereld.

Aan de mogelijkheden van het spel is wel te merken dat Demis Hassabis ook aan Black & White gewerkt heeft. Dit spel bevat ook een prachtige grafische engine en bijzonder goede AI. Het is nu nog moeilijk te zeggen of Republic een beter spel dan Black & White gaat worden, maar het is in ieder geval een goede poging. Ook als het spel niet beter wordt dan Black & White, dan nog zal het wel een goed spel worden. Het is wel zeker dat één van de twee spellen een mijlpaal in de gamewereld gaat betekenen. De gamers zullen wel uitmaken welke dit zal worden.

Meer Republic: The Revolution

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren