Carmageddon: The Death Race 2000

Carmageddon zorgde jaren geleden voor aardig wat vergaderingen in de Tweede Kamer. Iedereen vond het spel te grof en te gewelddadig. Ondanks alle tegenstand die het spel heeft gehad, is het absoluut een topper geworden. Deel 2 kwam uit en wederom stond Nederland op zijn kop. Er kwam zelfs ter sprake het spel te verbieden. We weten allemaal hoe dat is afgelopen, deel 2 werd nog populairder dan deel 1! Er bestaat dan ook geen betere (gratis) reclame voor een spel: De kranten hebben vol gestaan met artikelen over zinloos geweld en de regeling om dit soort spellen te verkopen aan jeugdige spelers werd weer wat aangescherpt. Het gevolg van al die aandacht was dat half Nederland naar de winkel rende om het spel te kopen, kijken of het wel allemaal zo grof was als de kranten beweerden. Nu laat SCI weer de gemoederen hoog oplaaien door met een nieuw deel te komen. Nog bloediger en realistischer dan de andere twee delen.

Vooruitgang
De makers van TDR2000 hebben geluisterd naar de stemmen van de spelers, ze hebben zoveel mogelijk van de wensen in het spel verwerkt. De Eagle heeft een facelift gekregen en kan nu ook in nog meer onderdelen uit elkaar liggen. Zóver dat het kan gebeuren dat je alleen nog maar met een chassis rond rijd. Om een idee te krijgen wat er allemaal beter moest worden in dit deel, hebben de makers een maand lang de hele dag door deel 1 en 2 zitten spelen. Volgens de makers een straf, voor mij zou het een genietende maand zijn geweest.

Door alle ideeën die er werden gemaild door fans, hebben de makers maar besloten om de grafische engine opnieuw te schrijven. De mogelijkheden van de oude zijn te beperkt om er wat nieuws mee te kunnen. Hierin zijn ze zo goed geslaagd dat er met de nieuwe engine twee maal zo veel frames uit komen met de zelfde configuratie. De systeemeisen om TDR2000 zullen dus niet veel verschillen van deel 2. De engine die ze in deel 2 gebruikten liep al redelijk vlot, nu met de nieuwe engine moet het helemaal stunt en vliegwerk zijn.

Payback time!
Voor de mensen die je in deel 1 en 2 overhoop hebt gereden is het eindelijk tijd geworden om revenge te nemen. De bewoners van de steden zijn wat intelligenter geworden en zullen dus makkelijker een schuilplaats kunnen vinden. In deel 2 bleven ze voor je bumper zigzaggen en kon je ze makkelijk tegen een muur aan spletten. Ook de agenten die je flink hebt toegetakeld zijn weer volop aanwezig, oppassen dus.

Online spelen
Met TDR2000 heb je ook de mogelijkheid om over het internet te spelen! In deel 2 is het alleen maar mogelijk om via een LAN te spelen. Voor de mensen die geen internet verbinding hebben is er een troost, de AI van de tegenstanders is sterk verbeterd. In deel 2 is het vaak makkelijk om de anderen flink in puin te drukken, nu heb je kans dat ze je achtervolgen en jou in puin drukken.

Het wachten waard?
Ikzelf ben best een grote fan van Carmageddon en ik kan dan ook niet wachten tot het uit gaat komen. Als alles volgens plan gaat, komt het spel in het tweede kwartaal van 2000 uit. Laten we hopen dat ze dat gaan halen. Verder ben ik ook razend benieuwd hoe onze regering om zal gaan met dit spel, zal het weer zoveel ophef veroorzaken als de andere twee delen? Wie weer, ik ga in ieder geval mijn race stuurtje alvast klaar zetten. Voor de fans van Carmageddon een absolute aanrader!

Wat word er beloofd?
*36 uitdagingen verdeeld over 9 omgevingen, inclusief 10 death match arenas.
*De wagens kun je in TDR2000 zelf opbouwen, een ander kleurtje of een andere look.
*Door de verbetering van de AI zal het single player spel net zo uitdagend zijn als de multiplayer spellen.
*De omgeving is actief, kranen die werken, bruggen die open en dicht gaan, meer gevaar voor de chauffeurs.
*Kleinere en meer gedetaileerde steden, spelers verdwalen niet meer en er is meer actie op een klein stukje.
*Agressieve inwoners, ze kunnen in groepen bij elkaar komen en er zullen Bandit auto’s aanwezig zijn die je ook nog eens achtervolgen.
*De auto’s zelf zijn stukje voor stukje opgebouwd, hierdoor zullen de auto’s verder uit elkaar kunnen vallen en meer stukken zullen op de weg rondslingeren.
*Je kunt nu twee keer zover kijken doordat de tekenafstand vergroot is.
*Gedataileerde olie en stof sporen
*In de dashboard view kun je nu een achteruitkijk spiegel gebruiken, de achterruit zal ook een ruitenwisser hebben.
*Resolutie’s tot 2048×1768 mogelijk met 32bits kleuren.
*Force feedback ondersteuning
*Minimum systeem eisen zijn een P200 met DirectX6 en meer.

Laten we met zijn allen hopen dat het ook werkelijkheid word! Wat een knaller…..Het eerste kwartaal van 2000 is bijna voorbij…

Conclusie
Ik heb helemaal geen demo gespeeld, alle informatie die hier staat komt van het internet en uit het filmpje. Voor de echte fans van Splatter Bonussen en Cunning Stunt Bonussen is dit een absolute aanrader!

  1.   
    carmageddonfreak's avatar

    ondertussen heb ik carmageddon TDR 2000 en je auto valt inderdaad tot de wielen uit elkaar en de bewoners gooien zelfs met molotov cocktails!! 😀 EEN ECHTE AANRADER

  2.   
    zotobom's avatar

    zooooooooooooon cool spel!
    vooral met de MAX-pack 8)

  3.   
    peter704's avatar

    maar wie weet waar de demo valt te downloaden?