Command & Conquer: Renegade

Vijf jaar geleden bracht Westwood het spel Command & Conquer (C&C) uit. Dit spel zorgde voor een revolutie. Van het spel werden meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht en het was lange tijd het populairste strategie spel. Nu komt Westwood weer met iets nieuws, Command & Conquer Renegade. Dit spel is niet wat we gewend zijn als we denken aan C&C. Westwood slaat met Renegade een compleet nieuwe weg in. Renegade zal een 3D actie spel worden en het bouwen van een basis zal er dus niet meer bij zijn.

Het verhaal
Renegade plaatst je op het C&C slagveld als commando, de eenmans legereenheid die populair is geworden in de originele C&C serie. In plaats van je troepen te commanderen van veraf sta je nu midden in het slagveld! Je bent GDI´s laatste hoop om de Brotherhood of Nod te stoppen. Je kunt niet alleen gebruik maken van de meest geavanceerde wapens, maar ook van de voertuigen die in de C&C delen voorkomen. Zo ben je dus in staat om een Nod Buggy te kapen en er mee rond te rijden. Zodra je in een voertuig zit zijn de wapens te gebruiken die bij het voertuig horen. Je bent dan in staat om de vijand te roosteren met een Flame Tank of een flinke hoofdpijn bezorgen door met een Orca bommenwerper wat bommetjes naar beneden te gooien.
In Renegade is het nu ook mogelijk om gebouwen in te gaan. Een kijkje nemen en wat rond knallen in de Tempel of Nod, die 6 verdiepingen telt, kan nu dus ook. Als je de screenshots bekijkt, zie je gelijk wat daar zo mooi van is. Ik heb altijd al willen weten hoe groot een Harvester is als je ernaast staat en hoe Tiberium er uit ziet als je dichterbij komt. Je kunt nu dus door de wereld van C&C lopen.

Met de wereld van C&C als setting denk ik dat er een spel gaat komen wat voor de echte C&C fan onmisbaar is. Ook de multiplayer mogelijkheden zijn in Renegade enorm. Het enige minpuntje daarvan kan zijn dat het via de servers van Westwood gaat. De meesten weten dat deze niet echt snel zijn, maar daar kan tegen de tijd dat Renegade uitkomt misschien wel iets aan gedaan zijn.

Grafische engine
De grafische engine die ze gaan gebruiken voor Renegade is gebaseerd op die van het spel Quake. Westwood heeft de engine herschreven en het is nu met dezelfde engine mogelijk om er het dubbele aantal frames uit te halen. Je kunt dus wel stellen dat het met de engine goed zit. Het voordeel van de engine is dat hij een ballistisch systeem heeft; simpel gezegd, als je een voertuig op het spatbord raakt zal daar ook de inslag van de kogel of raket te zien zijn. Nu denk ik niet dat je snel over de inslag van een raket heen zult kijken, maar van een kogel is toch wel andere koek. De engine volgt de kogel dus als het ware.

Een ander pluspunt is dat je niet iemand hoeft te killen. Een kogel door zijn been heen jagen is dus al voldoende om hem tegen de grond te krijgen, maar pas op. Hij zal nog steeds zijn armen en handen kunnen gebruiken en zal dus ook nog kunnen schieten! Het is dus mogelijk om op benen of armen te schieten om iemand uit te schakelen.

Multiplayer mogelijkheden
De multiplayer-mogelijkheden zijn bijna niet te geloven! Het is mogelijk om met 256 mensen tegelijk in 1 spel te spelen! Ik kan me niet voorstellen hoe ze dat willen gaan doen, maar het is dus mogelijk. Wat me toch wel het mooiste lijkt van multiplayer is dat jij een Orca kunt besturen terwijl je maatje op de vijanden schiet met het boordgeschut! Het is dus niet alleen maar een kwestie van eenling zijn, maar ook van een team vormen.

Conclusie
Met C&C Renegade verwacht Westwood de wensen van de hardcore C&C gamers te winnen en dat zal ongetwijfeld lukken. Laten we met zijn allen hopen dat we niet net zo lang op Renegade moeten wachten, als we op Tiberian Sun hebben moeten wachten. Dat was toch wel erg lang. De verwachting is, dat het in de lente van 2000 uitkomt. De geruchten van de systeemeisen die er rond gaan, zijn niet wat we gewend zijn van Westwood. Ze verwachten dat de minimale systeem eisen gaan worden: PC met Win95/98, Pentium233Mhz, 64Mb geheugen, 16 speed CD-Romspeler en een videokaart die Direct3D of OpenGL ondersteunt.
Als er naar de screenshots gekeken wordt, kunnen we rustig aannemen dat dit toch wel erg minimaal is. Om zo´n spel soepel te laten verlopen kon er wel eens een stevige PII350 nodig zijn met flink wat geheugen. Het lijkt erop dat Quake en Half-Life er een stevige concurrent bij gaan krijgen.

  1.   
    wolf123456789's avatar

    gewoon vet een vet spel 🙄

  2.   
    Boxer's avatar

    Waar kun je hem krijgen/kopen.

  3.   
    kingler's avatar

    het is een cool spel maar met internet is het gewoon het leukst 😛

  4.   
    WhySoSerious?'s avatar

    mwa command & conquer is beter in het maken van games zoals RA2.