Command & Conquer: Tiberian Sun

We hebben er lang op moeten wachten, maar daar is hij dan eindelijk: Command and Conquer: Tiberian Sun. Wie heeft er eigenlijk nog niets over gehoord, de succesvolle C&C serie uitgebracht door Westwood Studios? Het begon allemaal met Dune 2, het eindigde tot nu toe met Red Alert. Weet Westwood Studios wederom het enorme succes te bereiken?

Never ending story?
Tiberian Sun sluit zich netjes aan achter het verhaal van het eerste C&C deel. Red Alert was slechts een andere wending in het verhaal op een ander tijdstip in de geschiedenis, maar wel weer een succesvolle wending. Ook hebben we nog even kunnen proeven van Dune 2000, maar de echte opvolger treedt zich nu werkelijk aan.

We bevinden ons in het midden van de 21ste eeuw. De aarde wordt begroeid met het krachtige, maar zeer dodelijke Tiberium. Het Global Defense Initiative (GDI ongeveer vergelijkbaar met de VN van nu) lijkt alles, na de felle strijd met The Brotherhood of Nod in het C&C’s origineel, onder controle te hebben. Totdat er weer een bekend gezicht ten tonele verschijnt. Je raadt het waarschijnlijk al: Kane, aanvoerder van de NOD troepen, is back in town. GDI dacht van deze kwade jongen af te wezen, maar dit keer is hij terug. Slimmer en krachtiger dan ooit probeert hij de aarde te veroveren of, als dat zelfs niet zal lukken, te vernietigen.

Iets nieuws onder de zon
Voor wie ooit een strategie spel van Westwood Studios gespeeld heeft, kan direct zonder problemen beginnen. De besturing en controle over de units zijn nog steeds exact hetzelfde gebleven, hoewel er dit keer een aantal opties aan het spel zijn toegevoegd. Onder andere het plaatsen van de zogenaamde waypoints. Met behulp van waypoints kan er aan een groep units de opdracht worden gegeven om een bepaalde route af te leggen. Deze route wordt aangegeven met behulp van veldpunten, oftwel waypoints. Ideaal voor het bewaken van een stuk land.

Ook in TS is weer gebruik gemaakt van filmfragmenten die voorafgaand van elk level wordt afgespeeld, zo nu en dan ook na een level. Het verhaal lijkt op deze manier een stuk realistischer en omdat gamers altijd benieuwd zijn naar de filmpjes, speelt men nog snel even een level uit voor een nieuw fragment. Naast Kane zien we nog een ander bekend gezicht in de filmfragmenten, namelijk die van James Earl Jones (beter bekend al Darth Vader in Star Wars, toch weer die Star Wars!). Hartstikke gezellig allemaal dus.

Buitenaards leven
Uiteraard verwachten we weer precies hetzelfde als C&C’s eerste deel, namelijk NOD versus GDI. Dit zijn inderdaad de twee belangrijkste hoofdrolspelers in het spel, maar er is meer. In Tiberian Sun krijgen we ditmaal te maken met echte Aliens. Komen we dan eindelijk eens te weten wie er nu verantwoordelijk is voor die vieze Tiberium rotzooi? Naast de Aliens is er nog een ander dapper volkje te bewonderen, namelijk de “Forgotten”. Aangetast door het giftige Tiberium zijn ze stuk voor stuk dodelijke krijgers.

Een aantal gebouwen en units zijn nog precies hetzelfde gebleven als in de vorige C&C delen. Zo moet er nog steeds een refinery met een harvester gebouwd worden voor het oogsten van Tiberium. Dit levert geld op, zodat er weer andere gebouwen of units gebouwd kunnen worden. Stroom wordt weer opgewekt met de zogenaamde power plants en de militaire units kunnen weer vervaardigd worden uit de zogenaamde barrakken of een War Factory. Uiteraard zijn bijna alle units vernieuwd of gewijzigd. Zo heb je als GDI de beschikking over een Wolverine (een soort robottank met machinegeweren), een Titan (een robottank uitgerust met artillerie) en een Mammoth MK II (zijn naam doet al een hoop eer aan, een echte mammoet dus). NOD houdt het liever bij de rijdende units, zo zijn er weer een aantal tanks, buggy’s, enz.

De graphics
Het lange wachten zat hem waarschijnlijk meer in het maken van de filmfragmenten dan het ontwikkelen van een betere grafische engine. Hoewel het spel wel gebruikt maakt van een 3D engine, valt dit niet zo goed op te merken als bij een spel als Total Annihilation: Kingdoms. De levels zien er goed uit, maar zijn helaas nog 2D gebleven. De rijdende units krijgen het voor elkaar op zich te verplaatsen zonder dat de wielen bewegen en een waterval schijnt stilstaand te stromen. De enige tip die ik je dan ook kan geven is: zet de resolutie dan maar lekker hoog, dan zie je er ook niet zoveel meer van! Hoewel het spel zelf niet hoger gezet kan worden dan 800*600 beeldpunten, is het mogelijk om in de INI-file de resolutie (in 1024*768 of misschien zelfs wel meer) te veranderen.

Conclusie
Voor de echte C&C fans is het spel natuurlijk echt weer een topper. De meesten zullen er iets meer van verwacht hebben en dus zal het waarschijnlijk iets tegenvallen. En voor diegenen die al iets verder gekeken hebben naar spellen, zoals TA: Kingdoms of Warzone 2100 zullen zich niet meer zo verschrikkelijk aangetrokken voelen. De ophef was in ieder geval groter dan het resultaat!

  1.   
    Pimkingetje's avatar

    Omdat mijn overbuurjongen die had, heb ik m gekopieerd! Dit is zo vreselijk ***! 👿 😡

  2.   
    Nlamp's avatar

    Kan je geen 0 Doen :d

  3.   
    jeryboy's avatar

    gespeeld bij vriend! echt slecht
    😮
    btje saaiii…

  4.   
    zotobom's avatar

    Cool! 8) 8) 8) 8) 8) 8)