Onder het motto: “Walk like an Egyptian” komen de jongens van Impressions met een nieuw strategie/management spel: Pharaoh. Voor de liefhebbers van Caesar III komt er nu een “opvolger”, waar je in de huid kan kruipen van een heuse farao. Dit keer kun je gebruik maken van de geavanceerde bouwkunst van de oude Egyptenaren.
Egyptische hiëroglyfen
Het opbouwen van een eigen rijk
Goed, we beginnen maar eens met een aantal huizen neer te zetten, want wat is een rijk zonder bewoners? Op de achtergrond hoor ik een rustig achtergrondmuziekje dat behoorlijk toepasselijk moet zijn geweest in het oude Egypte. Ik zie de buikdanseressen al… eh, tja… waar was ik gebleven? Oh, ja! Uiteraard moeten de immigranten de woningen kunnen bereiken; een aantal wegen zijn dus niet overbodig. Om te overleven hebben de bewoners vooral water en voedsel nodig. Water kan al snel geleverd worden door het plaatsen van een waterput of een waterleverancier. De waterleverancier moet echter wel dicht in de buurt van een rivier staan. In het gehele Egypte is er natuurlijk maar één rivier te vinden en dat is de… eeeh… Atlas! …de Nijl, ja. Wist ik wel! Verder zijn er soms nog aantal kleine plasjes water te vinden, maar het blijft altijd lastig voor mensen om midden in een woestijn te overleven. Voedsel zoeken gaat op een iets andere manier. Er zijn twee mogelijkheden om de mensen van voedsel te voorzien. Door een aantal jachthuizen te plaatsen, kan er gejaagd worden op verschillende diersoorten die zich in de uitgestrekte woestijn schuilhouden. Verder is er de mogelijkheid om een akker te bouwen, hoewel deze niet zomaar in de woestijn neergezet kan worden. Van irrigatie hebben de oude Egyptenaren waarschijnlijk nog nooit gehoord, want er is maar één plek die hiervoor gebruikt kan worden. Eén keer in de zoveel tijd komt de
Wil jij mijn slaafje zijn?
Een belangrijk verschil met Caesar is dat de werkkrachten niet rechtstreeks uit de huizen worden gerekruteerd, maar uit een zogenaamd werkkamp. Er zal dus eerst een aantal werkkampen gebouwd moeten worden, voordat er werkkrachten beschikbaar zullen zijn. Een aantal van deze werkkrachten kunnen op de akkers worden ingezet. Nu de bewoners eindelijk zijn voorzien van water en voedsel, schijnen ze nogal wat meer te willen om zich tot een betere en rijkere samenleving te vormen. En ziedaar, de bekende industrie is weer terug van weggeweest. Er kunnen weer kleiverzamelaars en houthakkers aan het werk gezet worden. Klei kan weer gebakken worden en zo ontstaan er potten, vazen, bekers, etcetera. Een deel wordt door de bewoners aan het dagelijkse leven toegevoegd en een ander deel kan gebruikt worden om te verhandelen. Tja, belasting innen alleen schijnt een farao niet genoeg op te leveren om een groot rijk te onderhouden en van alle behoeftes te voorzien. Een farao wil af en toe ook eens z’n eigen genotjes…
Nooit tevreden!
Ramses CCXVII?
Ik moet zeggen dat er weinig verschil is tussen Pharaoh en zijn voorloper Caesar III, buiten de nieuwe graphics die volledig zijn aangepast aan het oude Egypte. Het opbouwen en managen van een oud Egyptisch rijk blijkt exact hetzelfde
Conclusie
Altijd al fan geweest van Sim City en Caesar? Dan is Pharaoh een echte aanrader. Voor wie na Caesar III toch wel wat beters wil, kan beter nog even wachten. Pharaoh mag zich van mijn part ook wel bekend maken als “Ceasar 3.5: Quest in Egypt”. De originaliteit moet vooral gezocht worden in de graphics, muziek en natuurlijk de monumenten. Sierra blijft echter hameren op het feit dat Pharaoh heel wat meer te beiden zal hebben. Ik ben benieuwd!