Messiah

Shiny Entertainment belooft ons een dijk van een spel. Nou dat moet ik maar eens even zelf bekijken. Na een normaal menuutje begint eindelijk het spel en wat ziet dit spel er verschrik-kelijk mooi uit. Alles wat Shiny heeft gezegd valt in het niets bij hoe dit spel eruit ziet. Waarschijnlijk wordt dit een van de beste en zeker een van de mooiste spellen van 2000.

It’s a bird, it’s a plane, it’s… Bob
Op een dag kiest God de kleine Bob uit om de wereld te redden van haar ondergang. Nadat Bob op de wereld gegooid is, wordt hij flink kwaad op God, omdat Bob denkt dat hij uit de hemel verbannen is. Maar God zegt hem dan dat Bob uitverkoren is om de wereld te redden, want Bob lijkt op God toen hij jong was. Een beetje humor kan geen kwaad moeten ze bij Shiny gedacht hebben.

Maar goed, je staat dus in een steegje en twee agenten komen op je af, omdat ze een lichtflits zagen. Bob zou geen engel zijn als hij niet iets speciaals kon en dat is nou datgene wat hem zo bijzonder maakt. Bob heeft namelijk van God de kracht gekregen om in de ziel van mensen te kruipen en dit is dan ook het eerste wat er bij hem opkomt. Daar sta je dan in de huid van een agent….

Op het eerste gezicht is er niks bijzonders aan Messiah (behalve dan de graphics, maar daarover straks meer), maar na even spelen kom je erachter dat je echt elke persoon kunt overnemen. Met de daarbij behorende karaktertrekken en wapenuitrusting. Als bijvoorbeeld een deur niet wil openen omdat je een lasser bent, kruip je gewoon in de huid van bijvoorbeeld een onderzoeker zodat de deur vanzelf open gaat. Ook zul je je als die persoon moeten gaan gedragen. Ben je bijvoorbeeld een arbeider, dan zul je je ook als arbeider moeten gedragen, want anders val je op bij de politie door je opvallend gedrag en zal Bob misschien wel ontmaskerd worden. Wat verder de moeite waard is, is dat je in de huid van prostituees kan kruipen. Het leuke hieraan is dat je je charmes in de strijd zal moeten gooien om langs soldaten en agenten te komen. Als je dan iemand zoent neemt Bob de controle over het andere lichaam, doordat hij via de mond van de prostituee wordt overgedragen. Ze wordt erg verward wakker en jij hebt een nieuw lichaam en waarschijnlijk een groot wapen! Dit zorgt voor veel leuke effecten.

De karakters spelen een levensechte rol. Als ze bijvoorbeeld bang voor je zijn zullen ze weg rennen, als ze zich geïntimideerd voelen, zullen ze in groepjes aanvallen. Dit zorgt ervoor dat Messiah niet het zoveelste spel is, waar je zonder na te denken gewoon maar een beetje kan lopen schieten.

Nadenken en nog eens nadenken…
Je zult je eerst af moeten vragen, wie is die persoon en wat kan ik ermee. Heb ik hem later misschien nodig om een deur te openen. Pas na een paar keer spelen begin je het door te krijgen. De eerste keer dat ik het speelde schoot ik iedereen neer en kwam niet verder omdat een deur om de een of andere reden niet open wilde. Na twee keer dezelfde fout te hebben gemaakt, kwam ik er achter dat een onderzoeker wel door die deur kon. Dus kroop ik in de huid van die onderzoeker, maar nu bleek dat de agent waar ik ‘in’ had gezeten op die onderzoeker begon te schieten. Weer overnieuw beginnen! Weer in de huid van die agent beginnen. Hé daar zit een lasser, eerst de agent dood laten gaan, want anders schiet hij die lasser weer dood, in de huid van de lasser kruipen. Om vervolgens naar de onderzoeker te lopen en daar de ziel van over te nemen. Hèhè (hijg/puf), eindelijk een deur verder. Om vervolgens twee ‘kamers’ verder weer vast te lopen. Je moet dus echt je verstand gebruiken voor dit spel en niet de eerste de beste persoon neerschieten.

Bob heeft nog een andere eigenschap die je vaak moet gebruiken. Je kunt namelijk vliegen met je kleine vleugeltjes. Hiermee kun je mensen makkelijker possesen doordat je gewoon hun rug ‘binnen’ vliegt. Heb je dan eindelijk een wapen, dan heb de zogenaamde sniper-mode. Hiermee kun je heel rustig inzoomen op je tegenstander en bijvoorbeeld zijn hoofd eraf schieten. Het lichaam blijft even staan en je kunt het bloed uit de nek zien sproeien, dan valt het op de grond. En het blijft dan daar liggen totdat je zelf ook dood bent en gaat dus niet, zoals in talloze andere spellen, in rook op. Je kan dan nog met het lichaam spelen als je wilt. Raak je de tegenstander niet dodelijk dan zal deze over de grond kruipen. Je kan dan nog steeds in zijn of haar lichaam kruipen zodat jij over de grond moet kruipen…. Niet dat dit handig is, maar leuk blijft het wel.

De interface is erg gemakkelijk mee te werken, doordat er een klein icoontje in de rechterbeneden hoek zit, wat telkens verandert als je iets kan doen. Kun je een deur openen, zie je een klein deurtje rechtsonder staan, kun je iets oppakken dan zie je een pijltje omhoog met een wapen staan. Ben je een paar keer geraakt toen je als Bob rondliep, dan hoef je niet op zoek te gaan naar een health-pack, maar je kunt gewoon iemand possesen en dan wordt je health aangevuld door de health van die persoon. Makkelijker kan gewoon niet.

‘Tessellation’ is de toekomst
Nu even over de graphics: hier heb ik gewoon geen woorden voor! Dit spel ziet er heel strak uit. Dit komt doordat Shiny een speciale techniek heeft ontwikkeld die ze ‘tessellation’ noemen. Messiah is het eerste spel dat gebruik maakt van deze techniek. Tessellation zorgt ervoor dat de kracht van je grafische kaart daar gebruikt wordt waar hij nodig is, voor het beste resultaat. Als je bijvoorbeeld snel loopt zal het detail wat minder worden, maar je loopt wel veel vloeiender. Als je dan weer stilstaat, zul je zien dat het detail weer terugkeert dankzij deze vernieuwende techniek. Het maakt dus optimaal gebruik van je computer. In de toekomst zal dit spel er, dankzij krachtigere en snellere computers, veel gedetailleerder uitzien. Denk maar eens aan Messiah dat gebruik maakt van de Geforce chipset. Bovendien zal Shiny speciaal voor eigenaars van de Matrox G400-serie een update uitbrengen waardoor Messiah bump-mapping zal ondersteunen. Bijzonder zijn de explosies, die er erg mooi uitzien, zelfs met een minimale grafische kaart.

De manier waarop je iemands ziel ‘possessed’ is en blijft mooi en grappig. Bob wringt zichzelf namelijk echt iemand’s lichaam binnen met alle daarbij behorende special-effects. De muziek zal voor een deel gemaakt worden door de industrial-metal band Fear Factory, wat ongetwijfeld een mooi resultaat op zal leveren. Verder zaten in de versie die ik gespeeld heb maar weinig opvallende dingen als het op het geluid aankomt. Alleen het normaal krijsen en kreunen zijn aanwezig. Maar dit wordt in de originele versie wel uitgebreid.

Iets opmerkelijks is dat in de VS het spel als Mature wordt gezien, doordat er zoveel “Animated Blood and Gore, Strong Language and Suggestive Themes” in zit. En dit terwijl de Amerikaanse Christenen het spel verwelkomen omdat het de strijd tussen goed en slecht volgens hen mooi weergeeft. Maar dat is Amerika nu eenmaal….

Conclusie
Messiah zal zeker voor een verassing gaan zorgen in game-land. Het zal het op moeten gaan nemen tegen soortgelijke spellen als Anachronox en Urban Chaos. Messiah is erg leuk en ziet er subliem uit. Ook mist het spel de o zo nodige humor niet. Het lijkt wel of Messiah op alle fronten de andere spellen achter zich zal laten, want zelfs de Amerikaanse Christenen zien de goede boodschap van dit spel in. Alles bij elkaar is dit spel het wachten waard, want Shiny is er al ongeveer twee jaar mee bezig en is nog steeds niet klaar. Mede natuurlijk door tessellation. Zorg ervoor dat je dit spel niet mist en pas op want misschien loopt er ergens wel een engeltje achter je rug, klaar om je te possessen….

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren