Simon the Sorcerer 3D

De ontwikkeling van dit spel is begonnen in 1995, maar toen zou het gewoon een adventure in 2D worden. Toen het spel voor de helft voltooid was, kwam men er achter dat geen enkele uitgever nog een 2D adventure wilde uitgeven. De mensen bij Headfirst Productions hadden weinig keus en ze gingen dus maar over op 3D. Dit is de reden dat we straks weer een adventure in de volle glorie van 3D kunnen aanschouwen. Headfirst Productions is een afsplitsing van Adventure Soft, die Simon 1 en 2 gemaakt heeft.

“Simon 1 & 2?” zie ik enkele lezers denken. Ja, dit is al het derde deel in de serie. In het eerste deel werd onze held getransporteerd naar een parallel universum. Hier moet Simon de tovenaar Calypso helpen de kwaadaardige Sordid te overwinnen. Het volgende deel moest hij weer opdraven, omdat Sordid de schoondochter van Calypso ontvoerd had. Door al deze avonturen heeft Simon al een aardig handje leren toveren, wat natuurlijk weer van pas komt in de nieuwste telg uit de reeks. De ‘badguy’ heeft weer iets nieuws bedacht om hem bezig te houden. Sordid heeft namelijk een ‘mind-control’-cola op de markt gebracht, om zo de hele wereld in zijn macht te krijgen. Driemaal raden wie er een stokje voor mag steken.

In het nieuwe avontuur zal Simon weer veel van zijn oude vrienden tegenkomen, maar ook allerlei nieuwe vrienden ontmoeten, want het spel bevat meer dan 60 Non Player Characters. Van het lijstje met oude bekenden komen natuurlijk Calypso en Sordid, maar ook Swampy the Swampling en Runt, de slechte hond van Sordid. Verder zal hij onder andere zijn beschermengel en de vechtersbazin Melissa Leg tegenkomen. Deze personen zitten natuurlijk niet voor niets in het spel, want er zal weer veel gepraat moeten worden. Voor de conversaties zijn meer dan 10.000 regels tekst ingesproken, dus gesprekken voeren zul je! Het praten gaat via de bekende keuzemenu’s met mogelijke antwoorden of vragen. Door veel mensen wordt het praten gezien als het grote nadeel van adventures, daarom hebben ze bij Headfirst Productions iets nieuws bedacht. Als je geen gesprek over koetjes en kalfjes wilt, kun je op een speciale knop drukken. Deze zorgt er dan voor dat er alleen over de broodnodige feiten gepraat wordt.

Ook in de derde editie van het spel is het de bedoeling dat er puzzels opgelost gaan worden. Deze puzzels zullen langzaam maar zeker oplopen in moeilijkheidsgraad om het spel ook voor beginnende adventuregamers toegankelijk te houden. Verder zal Simon na verloop van tijd hints gaan geven als je niet verder komt. Deze hints zullen beginnen met vage toespelingen, maar uiteindelijk heel duidelijke aanknopingspunten geven. Het gevolg is dat je nooit meer vast hoeft te zitten en dat is het andere grote nadeel van adventures. De puzzels zijn zo gemaakt dat je er met een beetje logisch nadenken wel uit kunt komen. Hierbij moet je wel rekening houden met het feit dat Simon iets anders logisch denkt dan de gemiddelde mens. Anders dan hij denken is helemaal niet erg in dit spel, want er zijn meerdere manieren om het uit te spelen. Dit biedt natuurlijk ook de mogelijkheid tot herspelen, wat wij als gamers natuurlijk toejuichen.

De 3D in de titel zal verzorgd worden door de NetImmerse engine. Dit is dezelfde als men gebruikt heeft voor Prince of Persia 3D. Dit betekent dat echt alles in het spel een object is in drie dimensies. Je kunt de graphics dan ook het beste vergelijken met Gabriel Knight 3 en niet met Grim Fandango, want die had voorgerendeerde achtergronden. Aangezien de 3D omgeving in GK3 ongekende vrijheid gaf, zal die ook hier wel veel vrijheid bieden. Wat S3D wel heeft en GK3 niet zijn gezichtuitdrukkingen. Alle karakters in Simon the Sorcerer kunnen verschillende uitdrukkingen op hun gezicht toveren. Hierdoor kun je ook zien wat de personen denken en zonder dat ze het hoeven uit te spreken. Verder biedt de 3D engine de mogelijkheid tot verschillende camerastandpunten en deze worden dan ook ten volle benut in het avontuur. Wanneer Simon praat met een van de karakters uit het spel, dan zal de camera op hun gericht staan. Echter wanneer hij over een bepaald voorwerp in de omgeving praat zal de camera het voorwerp laten zien. Ook kan de camera door de ogen van Simon zelf kijken, waardoor je het gevoel krijgt echt Simon te zijn.

Het geluid in het spel is net als de graphics 3D, waardoor puzzels met geluid tot de mogelijkheid behoren. Waarschijnlijk komen er een paar in, maar dat is nog niet zeker. Elk gebied waar Simon zal vertoeven zal zijn eigen deuntje hebben, waardoor je minder snel de neiging krijgt de muziek uit te zetten. Alle conversaties zijn ingesproken door professionele stemacteurs, dus dat zit ook wel snor. Dit mag ook wel als je nagaat hoeveel tijd je zult besteden aan het praten met de NPC’s in het spel.

Al met al een titel om naar uit te kijken, want goede adventures zijn schaars de laatste tijd. Vooral de knop om onnodige gesprekstof uit te schakelen en het geven van hints lijken mij een schot in de roos. Nog een paar maandjes slapen en we zullen weten of Simon the Sorcerer 3D een mijlpaal in de geschiedenis van de adventures gaat worden.

Meer Simon the Sorcerer 3D

  1.   
    LouisvanGaal's avatar

    lijkt me echt dom spel mensen 😳

  2.   
    Sa.'s avatar

    Mystery Man schreef, "lijkt me echt dom spel mensen 😳 "

    zeker 👿